بازاریابی بانکی امروز بیش از هر زمانی اهمیت خود را نشان داده است. در قسمت اول اصول و مفاهیم بازاریابی و فروش را بر اساس کتاب مدیریت بازاریابی کاتلر بررسی کردیم. حالا میتوانید به سراغ استراتژیهای مخصوص بانکها بیایید.
برای مشاهده قسمت اول این گزارش کلیک کنید.
۱. بازاریابی پیامکی به شما در حفظ مشتریان کمک میکند
بازاریابی پیامکی در بازاریابی بانکی هم برای جذب مشتریان جدید و هم حفظ مشتریان فعلی بانکها یک استراتژی ارزان و پربازده است. برای جذب مشتری با پیامک، میتوانید خدمات خود را بههمراه یک پیشنهاد جذاب در قالب پیامک به مشتریان محلی یا بهصورت هدفمند به گروهی از مشتریان ارسال کنید.
۲. به فکر بازاریابی دیجیتال باشید
بازاریابی دیجیتال برگ برنده بانکها در بازاریابی بانکی است. هم ارزان و هدفمند است و هم میتوانید جایی حضور داشته باشید که مخاطب شما زندگی میکند. به صندوقهای سرمایهگذاری خود فکر کنید. به نظرتان در چه حالتی کسی را هدف میگیرید که واقعاً مشتری صندوق است:
بهطور کلی، در بازاریابی دیجیتال راههای زیادی برای تبلیغ خدمت و محصول خود دارید:
- برای جذب لید و مشتریانی که به خدمات شما نیاز یا علاقه دارند، از تبلیغات همسان در سایتهای پربازدید استفاده کنید
- میتوانید با تبلیغات نصب اپلیکیشن برای اپلیکیشن بانک لید بگیرید و تعداد کاربران و نصبهای آن را افزایش دهید
- با تبلیغات در گوگل خدمات (مثلاً صندوقهای سرمایهگذاری) را بفروشید
- با راههایی مثل ارسال پوش نوتیفیکیشن، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی پیامکی، امکان تعامل و تشویق مشتریان به استفاده از خدمات بانکی خودتان را دارید
- تبلیغات درون اپلیکیشنی به شما اجازه میدهد بدون مزاحمت برای کاربر، لید بگیرید
- میتوانید با حضور فعال در سوشال مدیا، علاوه بر تبلیغ و پروموت خدمات، ارتباط و تعامل نزدیکتری با مشتریان برقرار کنید
البته بازاریابی دیجیتال فقط در تبلیغات خلاصه نمیشود. شما میتوانید با کمک بازاریابی محتوایی، مشتریان جدید بیشتری بگیرید. به زبان ساده، محتوایی ارزشمند و مفید برای کاربران آماده میکنید تا مشکلات آنها را حل کنید.
منظور از تولید محتوا هم فقط ساخت بلاگ نیست؛ مثلاً با تهیه ایبوکهای آموزشی درباره خدماتی که ارائه میدهید، نحوه استفاده از آن و ارسال آنها از طریق ایمیل یا پیامک (مثلاً بعد از اینکه مشتری در بانک حساب باز کرد)، میتوانید روی وفادارسازی مشتریان فعلی کار کنید.
اینفوگرافیک هم یکی از آن دسته محتواهایی است که بین مردم دستبهدست میشود؛ چراکه درک مفاهیم سخت و پیچیده را خیلی ساده میکند. میتوانید از این نوع محتوا برای آموزش مشتریان خود بیشتر استفاده کنید و حتی مشتری جدید هم بگیرید!
۳. بازاریابی ویدئویی به نفع شماست
نمیشود درباره بهترین روشهای بازاریابی بانکی صحبت کرد و چیزی از بازاریابی ویدیویی نگفت! درست است از اهمیت تولید محتوای متنی برای بانکها گفتیم؛ ولی این طرف داستان را هم باید بگوییم مردم به ویدئو بیشتر از متن روی خوش نشان میدهند. تازه اگر شانس بیاورید محتوای متنی را بخوانند، خیلی زود فراموش میکنند یا شاید چیز زیادی دستگیرشان نشود.
تولید ویدیوهای کوتاهی درباره مفاهیم مالی سخت یا سرویسهای جدید بانک و منتشرکردن آن در سایت، شبکههای اجتماعی و سایر رسانههای آنلاین، از این اتفاق جلوگیری میکند. البته دستتان برای تولید انواع ویدیو باز است و میتوانید روی موضوعات مختلفی مانور دهید.
۴. باشگاه مشتریان بهترین گزینه برای حفظ مشتری است
ایجاد باشگاه مشتریان برای بانکهایی که میخواهند تعداد مشتریان وفادارشان را افزایش و روابط بلندمدتی با آنها ایجاد کنند، یکی از بهترین استراتژیهای در بازاریابی بانکی است. باشگاه مشتریان، برنامه و فرایندی است که مجموعهای از مشتریان فعلی شما را یکجا جمع و روی حفظ و وفادارسازی آنها کار میکند.
برای اینکه مشتری عضو باشگاه مشتریان شما شود و تعاملش را بیشتر کند، باید یک سری مزایا و پاداش خاص مخصوص اعضای باشگاه داشته باشید.
مثلاً میتوانید اقدامات مشخصی مثل افتتاح سپرده خاص، خرید شارژ، پرداخت قبوض، خرید با کارتهای نقدی پارسیان و افتتاح سپردهٔ کوتاهمدت را بهعنوان راهی برای امتیاز در نظر بگیرید. در نقطه مقابل، میتوانید هدایا و پیشنهادهایی مثل کد تخفیف برخی سرویسها (مثل کد تخفیف فیدیبو)، کارت اعتباری یا حتی صندوق امانت به مشتری دهید. اینطوری مشتری ترغیب میشود با بانک شما کار کند تا بتواند امتیاز جمع کند و از پاداش و مزایایی که برای او تدارک دیدهاید استفاده کند.
۵. محیط بانک را فراموش نکنید
تاثیر محیط بانک را در جذب و حفظ مشتری دستِ کم نگیرید. خیلی از مردم، به دلیل بیاعتمادی به بانکداری دیجیتال یا دلایل دیگری، حضور فیزیکی در شعب بانکها را ترجیح میدهند. اینجاست که نقش بهبود محیط بانک در بازاریابی بانکی خودش را نشان میدهد.
هرچه محیط اجتماعی (نحوه رفتار و ابراز احساسات، صحبتکردن و پاسخگویی کارکنان بانک به مشتری) و فیزیکی بانک (تهویه و نور مناسب، تابلوهای راهنما و…) دوستانه، محترمانه و مشتریپسند باشد، شانس بیشتری برای جلب رضایت و حفظ و جذب مشتری دارید.
برای مثال، با حذف شیشه و فاصله بین کارمندان بانک با مشتری، رفتار گرم و صمیمی کارکنان با او و برقراری ارتباطی دوستانه، هم سطح رضایت مشتری فعلی از خدمات بانک بیشتر میشود و هم تمایل بیشتری به معرفی این بانک به اطرافیان پیدا میکند؛ با تبلیغات شفاهی کلی مشتری جدید به این بانک اضافه میکند.
۶. با کمپینهای روابط عمومی شناخته شوید
یکی دیگر از راههای بازاریابی بانکی، راهاندازی کمپینهای روابط عمومی است. روابط عمومی در برندسازی، ایجاد ارتباطی دوطرفه و موثر با مشتری و تعامل قوی با مشتریان بانکها نقش پررنگی دارد. شما با کمپینهای روابط عمومی میتوانید از طریق برگزاری و حمایت از رویدادها، همکاری با سازمانها، رسانههای آنلاین و… خدمات خود را معرفی کنید. کمپینهای روابطعمومی به شما اجازه میدهد تصویری بهیادماندنی و مثبت از برند و ارزشهایی که ارائه میدهید، بسازید.
۷. با کمک کمپین مسئولیت اجتماعی برنده شوید!
در صنعت بانکداری، جلب اعتماد مشتری حرف اول را میزند؛ بالاخره پای پول وسط است! هرچه اعتماد مشتریان نسبت به شما بیشتر باشد، جذب و حفظ آنها هم راحتتر میشود. یکی از بهترین روشهای بازاریابی بانکی که میتواند بذر این اعتماد را در دل مشتری بکارد و تصویر مثبتی از برند شما به نمایش بگذارد، کمپین مسئولیت اجتماعی است.
مسئولیت اجتماعی به کمپینی گفته میشود که در آن کسبوکارها فراتر از سود و درآمد خودشان، با اجرای یک سری کارها، سعی میکنند همراه مردم باشند و نقشی در بهبود مسائل و مشکلات اجتماعی داشته باشند.