فین‌ تک چیست و چه نقشی در آینده بانکداری دارد؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

فین‌ تک را آینده بانکداری می‌توان نامید. بسیاری از مردم اکنون بیشتر امور بانکی خود را به‌ صورت آنلاین یا از طریق برنامه‌های تلفن همراه انجام می‌دهند و این تعداد هر سال در حال افزایش است.

این تعجب‌آور نیست وقتی در نظر می‌گیریم که با استفاده از فناوری به جای رفتن به شعبه یا تماس تلفنی با خدمات مشتری (بدون ذکر میزان صرفه‌جویی در زمان) چقدر پول می‌توان پس‌انداز کرد،اما این دقیقا چه معنایی برای آینده دارد؟

شرکت‌های فین‌ تک (شرکت‌هایی که در فضای اقتصادی با کاربرد تکنولوژی تلاش می‌کنند خدمات مالی را کار‌آمد‌تر کنند) در حال ارائه راه‌حل‌های نوآورانه برای کمک به مشتریان در صرفه‌جویی در هزینه و مدیریت ریسک موثر‌تر از همیشه هستند، آنها همچنین با ایجاد محصولات جدید بر‌اساس بازخورد مشتریان یا به چالش کشیدن مدل‌های موجود با مدل‌های جدید‌تر که ممکن است مناسب‌تر باشند، به نوآوری در بانک‌های سنتی دامن می‌زنند.

ظهور و تکامل فین‌ تک

فین‌ تک یک اصطلاح گسترده است که بسیاری از فناوری‌ها و مدل‌های تجاری مختلف را در بر می‌گیرد، چندین دهه است که وجود داشته است، اما در سال‌های اخیر محبوبیت آن افزایش یافته است، فیک‌تک یک صنعت جهانی با سرمایه‌گذاران در سراسر جهان است.

شرکت‌های فین‌ تک از فناوری برای ارائه خدمات مالی با هزینه‌های ارزان‌تر نسبت به بانک‌های سنتی و سایر موسسات استفاده می‌کنند و بر نحوه تفکر ما در مورد پول تاثیر می‌گذارند.

محرک های فین تک را بشناسید

پیشرفت‌های فناوری باعث نوآوری فناوری فین‌ تک می‌شوند که هوش‌ مصنوعی و یادگیری ماشینی در راس آن قرار دارند، این فناوری‌ها این امکان را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند که حجم زیادی از داده‌ها را در زمان واقعی تجزیه‌ و‌تحلیل کنند و به آنها امکان می‌دهد سریع‌تر و بهتر تصمیم بگیرند.

برای مثال، هوش‌مصنوعی می‌تواند به بانک‌ها کمک کند تا رفتار مشتری را بر اساس تراکنش‌های گذشته پیش‌بینی کنند یا از تحلیل احساسات برای شناسایی کلاهبرداران احتمالی قبل از ارتکاب جرم استفاده کنند.

فناوری بلاک‌چین همچنین به بخش مهمی از نوآوری فین‌ تک تبدیل شده است زیرا به کاربران اجازه می‌دهد بدون اتکا به موسسات متمرکز مانند بانک‌ها یا دولت‌ها ارزش مبادله کنند (اگرچه برخی استدلال می‌کنند که این می‌تواند منجر به افزایش مشکلات اعتماد بشود).

استارت‌آپ‌ها(شرکت‌های نوپا) و اختلالات فین‌ تک: مطالعات موردی

در این بخش، چگونگی ایجاد اختلال در صنعت مالی توسط استارت‌آپ‌های فین‌ تک را بررسی خواهیم کرد، ما همچنین نگاهی به برخی از موفق‌ترین موارد اختلال و تاثیر آنها بر بانک‌ها و مصرف‌کنندگان خواهیم داشت.

اهمیت استارت‌آپ‌های فین‌ تک در تحول دیجیتال را نمی‌توان نادیده گرفت، آن‌ها مسئول ایجاد مدل‌های کسب‌و‌کار جدید هستند که خدمات بهتری را با هزینه‌های کمتر نسبت به ارائه‌ دهندگان سنتی ارائه می‌دهند و همچنین راه‌هایی را برای ایجاد ارتباط با افرادی که قبلا به‌ دلیل موقعیت مکانی یا سطح درآمدشان از جریان اصلی مالی حذف شده‌اند، ارائه می‌کنند.

فین‌ تک

همکاری و ادغام: موسسات مالی سنتی و فین‌ تک

همکاری و ادغام بین مؤسسات مالی سنتی و شرکت‌های فین‌تک می‌تواند مزایای بی‌شماری را برای هر‌دو‌طرف و مشتریانی که به آنها خدمت می‌کنند، به همراه داشته باشد، در اینجا چند نکته کلیدی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:

•    دسترسی به نوآوری: 

شرکت‌های فین‌تک به‌ دلیل توانایی‌شان در استفاده از فناوری‌های جدید و توسعه راه‌حل‌های نوآورانه شهرت دارند، با همکاری شرکت‌های فین‌تک، موسسات مالی سنتی می‌توانند به این فناوری‌های پیشرفته دسترسی پیدا کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا محصولات خود را ارتقا دهند، فرآیند‌ها را ساده‌تر کنند و خدمات بهتری را به مشتریان خود ارائه دهند.

•    افزایش تجربه مشتری: 

شرکت‌های فین‌تک اغلب طراحی کاربر‌محور و تجربه کاربر را در اولویت قرار می‌دهند، موسسات مالی سنتی با ادغام راه‌حل‌های فین‌تک در فعالیت‌های خود، می‌توانند کانال‌های دیجیتال خود را بهبود بخشند و تراکنش‌ها را برای مشتریان خود سریع‌تر، راحت‌تر و کاربر‌پسند‌تر کنند،این می‌تواند منجر به افزایش رضایت و وفاداری مشتری شود.

•    دسترسی به بازار گسترده: 

همکاری با شرکت‌های فین‌تک می‌تواند به موسسات مالی سنتی کمک کند تا از بخش‌های مشتریان جدید بهره ببرند، شرکت‌های فین‌تک اغلب در بازار‌های تخصصی یا در میان افراد باهوش فناوری که راه‌حل‌های بانکداری دیجیتال را ترجیح می‌دهند، حضوری قوی دارند، با ادغام خدمات فین‌تک، موسسات مالی سنتی می‌توانند دامنه بازار خود را گسترش دهند و مشتریان جدیدی را جذب کنند.

•    بهره‌وری بهبود‌یافته: 

راه‌حل‌های فین‌تک، مانند اتوماسیون و هوش‌مصنوعی، می‌توانند کارایی عملیاتی موسسات مالی سنتی را به میزان قابل‌توجهی بهبود بخشند، با ادغام این فناوری‌ها، بانک‌ها و سایر موسسات مالی می‌توانند فرآیند‌های خود را ساده کنند، هزینه‌ها را کاهش دهند، خطا‌ها را به حداقل برسانند و مدیریت ریسک را افزایش دهند.

•    انطباق و اعتماد: 
مؤسسات مالی سنتی تابع الزامات نظارتی دقیقی هستند، همکاری با شرکت‌های فین‌تک می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا این چالش‌های انطباق را به‌طور موثر‌تری برطرف کنند، شرکت‌های فین‌تک اغلب در فناوری نظارتی (RegTech) تخصص دارند و می‌توانند در اجرای سیستم‌های انطباق قوی و مدیریت ریسک کمک کنند، در نتیجه اعتماد مشتری را تقویت کنند.

•    مشارکت‌های مربوطه: 

همکاری بین موسسات مالی سنتی و شرکت‌های فین‌تک می‌تواند مشارکت‌های سودمندی را ایجاد کند، شرکت‌های فین‌تک می‌توانند به پایگاه مشتریان و زیر‌ساخت‌های گسترده موسسات سنتی دسترسی داشته باشند، در‌حالی‌که موسسات سنتی می‌توانند از تخصص و نوآوری فین‌تک بهره ببرند، این مشارکت می‌تواند منجر به توسعه محصولات، خدمات و مدل‌های تجاری جدید شود که برای هر دو طرف مفید است.

به‌طور‌کلی، همکاری و ادغام بین موسسات مالی سنتی و شرکت‌های فین‌تک پتانسیل ایجاد مزایای قابل‌توجهی از جمله نوآوری، بهبود تجربه مشتری، گسترش دسترسی به بازار، کارایی عملیاتی، انطباق و مشارکت‌های مرتبط را دارد، این یک فرصت هیجان‌انگیز برای هر‌دو‌بخش است تا از نقاط قوت یکدیگر استفاده کنند و یک اکو‌سیستم مالی قوی‌تر و مشتری‌محور‌تر ایجاد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *