گواهی تمکن مالی چیست و چگونه باید آن را دریافت کنیم؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

گواهی تمکن مالی یکی از خدمات پر کاربرد در حوزه خدمات بانکی است. این گواهی کاربردهای متعددی دارد که در این گزارش به مهم‌ترین نکات درباره آن اشاره می‌شود.

اشخاصی که قصد مهاجرت به یک کشور خارجی را داشته، لازم است تا مقدماتی را جهت خروج از کشور و ورود به کشور مقصد، فراهم کرده که از مهم‌ ترین این مقدمات، می توان به گرفتن پاسپورت (گذرنامه) و ویزا (روادید)، اشاره کرد.

اما، در بسیاری از موارد مهاجرت، پیش شرط صدور ویزا، اخذ گواهی بوده که تحت عنوان گواهی تمکن مالی، شناخته شده و نشان دهنده توانایی مالی متقاضی، برای سکونت در کشور مقصد است. البته، دریافت گواهی، دارای مراحل مشخصی بوده که لازم است از سوی متقاضیان، مورد توجه قرار گیرد.

گواهی تمکن مالی چیست؟

هنگامی که فردی، قصد مهاجرت به یک کشور خارجی را داشته، در بسیاری از موارد، برای اینکه درخواست ویزای او، مورد قبول دولت کشور مقصد، قرار گیرد، لازم است تا مدرکی را به سفارت آن کشور، ارائه کرده که گواهی تمکن مالی، نامیده شده و مراحل اخذ مخصوص به خود را دارد. اما، گواهی تمکن مالی چیست؟

گواهی تمکن مالی که معادل انگلیسی آن، Proof of Funds یا Certificate of Financial Ability و یا Account Balace Certificate  است، یک نامه و گواهی است که از طرف بانک، صادر گردیده و در آن، میزان سرمایه موجود در حساب یا حساب های بانکی متقاضی در بانک صادرکننده گواهی و نرخ برابری آن به ارز مورد درخواست وی (دلار، یورو و …) را نشان می دهد.

به این ترتیب، سفارت کشور مقصد، با ملاحظه این گواهی و میزان سرمایه نقدی متقاضی مهاجرت، می تواند در مورد توانایی مالی وی و صدور ویزا برای او، تصمیم گیری کند.

البته، به طور معمول، سفارت کشورهای مقصد، علاوه بر گواهی تمکن مالی، سند دیگر را نیز از متقاضی، درخواست کرده که به آن، گردش حساب، گفته می شود. منظور از گردش حساب، پرینتی است که بانک متقاضی، صادر کرده و در آن، لیست کلیه تراکنش های حساب بانکی او، درج می شود.

با توجه به اینکه اخذ گواهی تمکن مالی، جزء مراحل الزامی اخذ ویزا، در بسیاری از موارد مهاجرت به کشورهای خارجی بوده، در ادامه، به توضیح مهم ترین نکات مرتبط با دریافت این گواهی، پرداخته و خواهیم گفت که متقاضیان، جهت اخذ این گواهی، باید به چه مواردی، توجه داشته باشند.

تمکن مالی

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهی تمکن مالی

مدارکی که متقاضی، جهت اخذ گواهی تمکن مالی، باید ارائه دهد، شامل این موارد است:

  • کارت ملی
  • پاسپورت
  • فرم تکمیل شده درخواست صدور گواهی تمکن مالی
  • و وکالت نامه رسمی، در صورتی که دریافت کننده گواهی تمکن، وکیل متقاضی باشد.

کاربرد گواهی تمکن مالی در حوزه ویزا و مهاجرت

گواهی تمکن مالی، نشان دهنده آن است که متقاضی مهاجرت، دارای توانایی مالی برای حداقل، یک سال زندگی بدون فعالیت شغلی در کشور مقصد می باشد. میزان این توانایی مالی و در نتیجه مبلغی که متقاضی، جهت صدور گواهی، باید در حساب خود داشته باشد، کاملا بستگی به کشور مقصد داشته و بنابراین، متقاضیان، باید جهت اطلاع از حداقل مبلغ تمکن و میزان وجهی که باید در حساب خود داشته باشند، به سایت سفارت کشور مقصد، مراجعه نمایند.

پیشنهاد می شود که در صورت امکان، مبلغ موجود در حساب بانکی، کمی بیشتر از مبلغ اعلام شده توسط سفارت باشد.

چند نکته مهم

  • برای پیگیری گذرنامه با کد ملی، باید با استفاده از برنامه پلیس من و گزینه گذرنامه و سپس استعلام گذرنامه، اقدام کرد.
  • دانشجویانی که موفق به دریافت بورس یا فاند یا کمک هزینه تحصیلی از دانشگاه خارجی شده اند، تا میزان کمک هزینه دریافتی، از ارائه گواهی تمکن مالی، معاف هستند.
  • پیش از آنکه برای دریافت گواهی تمکن مالی از بانک، اقدام کنید، سرمایه شما باید حداقل، به مدت 6 ماه در حساب، مانده باشد. سپس، برای دریافت گواهی، به بانک، مراجعه کنید. مدت اعتبار گواهی نیز به طور معمول، 6 ماه است.
  • گواهی تمکن مالی صادر شده توسط بانک، تنها سند معتبر برای اثبات توانایی مالی متقاضی برای سفارت کشور مقصد بوده و بنابراین، سایر اسناد، مانند سند ملکی، به عنوان گواهی تمکن مالی، مورد پذیرش نمی باشند. هرچند، امکان ارائه آن ها، به عنوان اسناد اختیاری، وجود دارد.

چطور گواهی تمکن‌مالی را دریافت کنیم؟

یکی از سوالات مهمی که در رابطه با گواهی تمکن مالی، برای متقاضیان دریافت آن، مطرح است، این سوال بوده که مراحل اخذ این گواهی چیست. لذا، در این بخش، قصد داریم تا مراحل اخذ گواهی تمکن مالی را توضیح داده و روش های دریافت این گواهی را بررسی کنیم.

مراحل اخذ گواهی تمکن‌مالی، در روش مراجعه حضوری، بدین صورت بوده که متقاضی، باید با در دست داشتن مدارک لازم، به یکی از شعب بانکی که در آن، حساب داشته، مراجعه کرده و گواهی خود را دریافت کند. لازم به ذکر است که صرفا شعب منتخب، اقدام به صدور این گواهی کرده که متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت بانک خود، از لیست شعب منتخب، مطلع شوند.

در این زمینه بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *