برند شخصی چیست، برای پاسخ به این سوال، ما کار دشواری نداریم، اما برای دستیابی به برند شخصی منحصر به فرد، با مسیر سخت و دشواری مواجه هستیم.
برند شخصی خیلی دور ؛ خیلی نزدیک
برای پاسخ به این سوال که برند شخصی چیست باید موضوعات مهمی را در نظر گرفت. اما در بیانی ساده باید گفت برند شخصی به ترکیب منحصر به فردی از مهارت ها، تجربیات، ویژگی های شخصیتی و ارزش هایی اشاره دارد که تصویر و شهرت حرفه ای یک فرد را مشخص می کند.
در واقع این برند شخصی است که کمک میکند شما چگونه خود را به جهان ارتباطی خود نشان دهید و دیگران چگونه شما را چه در موقعیتهای واقعی و چه در موقعیتهای مجازی مانند شبکههای اجتماعی درک کنند یا ببینند. ساختن یک برند شخصی در قدم اول شامل شناسایی نقاط قوت و ارزش های فرد، ایجاد یک تصویر یا پیام ثابت در پلتفرم های مختلف و پرورش یک شبکه ارتباطی و میزان شهرت قوی است.
یک برند شخصی خوش ساخت می تواند به افراد کمک کند تا در حوزه کاری خود صاحب نام و شناخته شده شوند، اعتماد و اعتبار بیشتری را نزد مخاطبان و کارفرمایان بالقوه خود ایجاد کنند و در نهایت اهداف شغلی بهتر و با کیفیتتری را کسب کنند.
===
===
برند شخصی برای چه متخصصانی بیشتر اهمیت دارد؟
اما آیا برند شخصی برای همان نیروهای کاری یا متخصصان نیاز است؟ طبق سنت موجود در شبکههای اجتماعی، فرصتها برای دیده شدن، برای همه افراد مهیاست. اما گروه از متخصصان در مقایسه با دیگران نیاز بیشتری به تقویت برند شخصی خود دارند.
به بیانی دیگر، برند شخصی برای حرفه ای ها و متخصصان در همه زمینه ها اهمیت دارد اما ، برخی از متخصصان برندسازی شخصی می تواند تأثیر قابل توجهی داشته باشد.
1. کارآفرینان و صاحبان مشاغل کوچک
برندسازی شخصی برای کارآفرینان و صاحبان کسب و کار های کوچک بسیار دارای اهمیت است. دلیل این اهمیت از آنجایی است که برند شخصی به آنها کمک میکند تا خود را از رقبای خود متمایز کنند و هویتی قوی برای کسب و کار خود ایجاد کنند.
2. آنها که از خلاقیت کسب درآمد میکنند
برندسازی شخصی می تواند به هنرمندان، طراحان، نویسندگان و دیگر متخصصان خلاق کمک کند تا کارهای خود را به نمایش بگذارند و طرفداران پر و پا قرص خود را ایجاد کنند.
نمونههای این موضوع را در شبکههای اجتماعی به خوبی مشاهده میکنیم. به عنوان مثال در ابتدا بخش زیادی از اینفلوئنسرهای ایرانی، عکاسان خیابانی، نقاشها، بازیگران و… بودند. یا در شبکه اجتماعی توییتر، روزنامهنگاران و تحلیلگران سیاسی، برندهای قابل اعتنایی را از خود ساخته اند.
3. چهره هایی که عموم آنها را میشناسند یا در معرض شناخت عموم هستند
برندسازی شخصی به ویژه برای شخصیت های عمومی، از جمله سیاستمداران، افراد مشهور و ورزشکاران که برای موفقیت به شهرت و وجهه عمومی خود متکی هستند، بسیار مهم است.
در این حوزه یک استثنا هم وجود دارد. در واقع چهرههایی که کسب و کار آنها با گروههای زیادی از انسانها گره میخورد، می توانند در حوزه برند شخصی، موفق شوند یا برند نا مناسبی برای خود بسازند.
4. جویندگان کار
یک برند شخصی قوی می تواند به کارجویان کمک کند تا از رقبا متمایز شوند و مهارت ها و شایستگی های منحصر به فرد خود را به نمایش بگذارند. این بخش از برند شخصی بیشتر ناظر بر تصویر واقعی است که از خود میسازید.
به عنوان مثال تصویری که در روز مصاحبه کاری از خود میسازید. از طرف دیگر، شکل رزومهنویسی و تعامل مجازی شما نیز در این حوزه بسیار قابل اهمیت است.
5. مدیران، کارشناسان و افراد تاثیر گذار در حوزههای تخصصی
برندسازی شخصی می تواند به کارشناسان و افراد تاثیر گذار در حوزههای تخصصی کمک کند تا به عنوان صاحب نظر در زمینه های خود شناخته شوند.
این مساله میتواند منجر به فرصت های تجاری جدید و در معرض دید بیشتر قرار گرفتن آنها کمک کند.
===
===
چگونه برند شخصی خود را تقویت کنیم؟
۱. از شبکههای اجتماعی غافل نشوید. بخش زیادی از امکانات شبکههای اجتماعی به شما کمک میکند تا برند خود را تقویت کنید.
۲. خود را در معرض شناخت قرار دهید. به عنوان مثال اگر یک کارشناس خبره در کار خود هستید و کارنامه تاثیرگذاری در مقیاس ملی دارید، برای خود یک صفحه ویکی پدیا داشته باشید. با این کار و قدمهای مشابه خود را در معرض شناخت دیگران قرار میدهید.
۳. حضور آنلاین را فراموش نکنید. یک وب سایت یا وبلاگ داشته باشید تا برند خود را به نمایش بگذارید و تخصص خود را به اشتراک بگذارید.
۴. منحصر به فرد باشید. شما باید لحن برند خاص خود را داشته باشید و یک دست فرمان در انتشار نظرات خود در پیامها، مطالب، پستها، تصاویر و لحن صدا در همه پلتفرمها استفاده کنید.
4. شبکه سازی را فراموش نکنید. شبکه سازی در موفقیت شما در کسب و کار سهم تعیینکنندهای دارد. همزمان این شبکه سازی به بهبود برند شخصی شما نیز کمک بزرگی میکند. در رویدادها و کنفرانس ها شرکت کنید، با متخصصان همفکر خود ارتباط برقرار کنید و با مخاطبان خود تعامل داشته باشید.
5. تخصص به اشتراک بگذارید. در شبکههای اجتماعی امروز دیگر چیزی از چشم مخاطبان پنهان نمیماند. شما باید دانش و قدرت تحلیل خود را از طریق تولید محتوا، حضور در سخنرانیها و پنلها به اشتراک بگذارید.
6. همیشه مراقب شهرت خود باشید. ریسک شهرت در شبکههای اجتماعی به مویی بند است. در تعاملات خود صادق، شفاف و دارای استانداردهای اخلاقی باشید و با هرگونه برخودهای منفی در شبکههای اجتماعی یا فضای واقعی به صورت حرفه ای مواجهه شوید.