روابط عمومی هوشمند چرا برای یک نهاد بانکی ضروری است؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

روابط عمومی هوشمند چه ضرورتی برای یک نهاد مالی مانند بانک دارد؟ بانک‌ها چگونه می‌توانند با استفاده از اصول روابط عمومی مدرن تجربه کاربری بهتری را برای مشتریان خود رقم بزنند؟ در این مطلب به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

نهادهای پولی و بانکی در یک دهه ی گذشته، تغییرات متعددی را در حوزه نحوه ارائه خدمات خود تجربه کردند. تغییراتی که تجربیات جدیدی را ساخته است. تجربیاتی که براســاس آنها آزمون ها و خطاهای متعددی شکل گرفته، پلتفرم های جدیدی متولد شده اند و در ادامه این مسیر، خدمات با کیفیت بالا نیز ارائه شده اند.

در این فرآیند و در ادامه همه این تالش ها برای هم قدم شدن با سرعت بالای تکنولوژی، چهار فرآیند اصلی در بانک های ایران شکل گرفت.

1 ابتدا نهادهای پولی و بانکی ضرورت ارائه خدمات الکترونیک را پذیرفتند.

2. آنهــا پس از این پذیرش و با ارائه خدمات الکترونیک، بیش از پیش جا پای خود را در نحوه ارائه این خدمات محکم کردند.

3. ثمرات دیجیتالی شــدن در این فضا، خــود را به عنوان یک ضرورت (فراتر از نیاز) نشان داد.

4. حالا نهادهای پولی و بانکی، مســیر مهمی را پیش پای خود می بینند: حرکت در لبه ی فناوری و ارائه خدمات هوشمند.

بانک ایران زمین، به عنوان یکی از نهادهای پولی و بانکی در بخش خصوصی، در سال های اخیر، تجربیات متعددی را در حوزه نحوه ارائه خدمات داشت.

مجموعه این تجربیات، منجر به ایجاد زیرساخت هایی برای تبدیل خدمات بانک به عنوان یک بانکی دیجیتالی شد و حالا زیرساخت های ایجاد شــده و پروژه های در حال اجرا، بانک ایران زمین را به سمت ارائه خدمات هوشمند سوق داده است.

در این شرایط، روابط عمومی بانک ایران زمین در چه جایگاهی ایستاده است و چه نگاهی به آینده دارد؟

روابط عمومی هوشمند و داده محور

 در دهه ۲۰۱۰ میلادی شاهد پیدایش ابزارها و روش های متعددی برای جمع آوری داده بودیم و کسی نمی دانست با این حجم از اطلاعات دقیقا چه باید کرد. در نتیجه امروزه مقدار زیادی از داده های مشتریان را در اختیار داریم و گام بعدی، استفاده از این داده های جمع آوری شده است.

 مساله ای که یکی از ترندهای مهم فناوری است و یکی از زمینه های تاثیرگذار داده کاوی، استفاده از آن در روابط عمومی ها در بانک هاست. مساله تحت عنوان روابط عمومی هوشمند. اتفاقی که در روابط عمومی بانک ایران زمین از سال گذشته آغاز شده است. مساله ای که در پلتفرم های اس.ام.اس مارکتینگ روابط عمومی بانک ایران زمین در حال استفاده است و تعامل مدرنی با مخاطبان، چه آنهایی که در شعب حضور پیدا می کنند و چه آنهایی که اقدام به استفاده از خدمات مدرن می کنند، در حال انجام است.

از طــرف دیگر، چگونه میتوان نتایج یک کمپین تبلیغاتی را با استراتژی های اولیه نزدیک کرد. در این حوزه هم داده کاوی شانس موفقیت بانک در کمپین های معرفی محصول و کمپین های تبلیغاتی را بالا می برد و این مســاله در اقدامات روابط عمومی بانک ایران زمین مشهود است.

روابط عمومی هوشمند

توجه به ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و روابط عمومی هوشمند

 بازاریابی محتوا با توجه به آمارهایی که از میــزان اســتفاده ۶۰ درصدی ایرانی ها از شــبکه اینترنت جهانی ارائه می شــود، یکی از اســتراتژی ها و اقدامات مهم روابط عمومی بانک ایران زمین است. اقدامی که راستای حرکت به سمت روابط عمومی هوشمند است.

در حوزه بازاریابی محتوا، ابزارهایــی مانند ویدئــو مارکتینگ، معرفی پیوسته محصولات، اس.ام.اس مارکتینگ، تبلیغــات کلیکی و بنری ابزارهای استراتژیک بانک ایران زمین در حوزه بازاریابی محتواست. این مساله از آنجایی اهمیت دارد که طبق آمارهای رسمی رســانه های تخصصی در حوزه روابط عمومی و تبلیغات پرفورمنس این ابزارهای قــدرت اثرگذاری بالاتری در مقایسه با زیرساخت های سنتی مانند تبلیغات محیطی دارند.

آموزش دیجیتال و راه اندازی اولین وبلاگ بانکی

یکی از نکات مهم در روابط عمومی هوشمند ، میزان تعامل با مشتری است. تعامل با مشتری در بانکداری دیجیتال، صرفا متکی به سخت افزار، سامانه و پلتفرم نیست. جایی نیاز است که ما در بانکداری دیجیتال در راستای تعامل با مشتریان، به آنها آموزش دهیم و نیازهای آنها را به محتواهایی کاربردی گره بزنیم. براساس آمارهای رسمی، بخش بالایی از نیازهای مشتریان بانکی در کشور در فضای جستوجوهای اینترنتی قابل ردگیری اســت. روابط عمومــی بانک ایران زمین، با راه اندازی اولین وبلاگ بانکی کشور، تحت عنوان : “بانکست” سعی در بالا بردن کیفیت تعامل خود با مشتریان را دارد.

روابط عمومی هوشمند و زبان تولید محتوای مدرن

 ذائقه مخاطبان در فضای رســانه ای کشور در حال تغییر است و این تغییرات را میتوان در فرم و محتوای تولیدات محتوا و بسترهای انتشار آن مشاهده کرد. روابط عمومی بانک ایران زمین با درک این تغییرات، از ســال ها قبل اقدام به راه اندازی، رادیو آوای ایران زمین کرد.

این رادیو در ســال ۱۴۰۱ با گذار به سمت تولیدات محتوای پادکست محور، با استقبال قابل توجه مخاطبان همراه شد. از سوی دیگر، دیجیتالی کردن مجله ارتباط ایران زمین به عنوان یکی از بازوهای رســانه ای بانک ایران زمین، در راســتای نوسازی ابزارهای ارتباطی صورت گرفت.

در نسخه هوشمند مجله ارتباط ایران زمین، مخاطب امکان مشاهده، ورق زدن آنالین، شنیدن پادکست و خواندن محتوا را به صورت همزمان دارد و در هر دســتگاهی اعم از موبایل، لپتاپ و… امکان دریافت آن را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *