فیس‌ بوک به خط پایان نزدیک می‌شود؟ | 2023 سال سخت؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

فیس‌ بوک به عنوان یکی از اولین‌ شبکه‌های اجتماعی این روزها، در ماه‌های نخست سال ۲۰۲۳ میلادی اوضاع خوبی ندارد، سهام این شرکت در حال افت است. افت فیس بوک یکی از ترندهای فناوری در سال ۲۰۲۲ بود.

حتی رونمایی از شرکت مادر فیس بوک یعنی متا در سال گذشته میلادی نتوانست اوضاع را برای این برند بهتر است. در این گزارش به بررسی دلایل کاهش محبوبیت فیس بوک می‌پردازیم. آیا این برند محبوب به خط پایان نزدیک می‌شود؟

سال ۲۰۲۲ میلادی سال خوبی برای شرکت فیس‌بوک نبود. برای آنکه بیشتر به عمق این واقعیت پی‌ ببریم فقط کافی‌ست نگاهی به آمارهای این شرکت بیاندازیم.

متا شرکت مادر فیس‌ بوک ۳۵ درصد از ارزش بازار خود را در سال ۲۰۲۲ از دست داد، از جمله سقوط ۲۳۲ میلیارد دلاری فوریه که بزرگ‌ترین افت یک‌روزه سهام در تاریخ بازار به شمار می‌رود.

—–

فیس‌ بوک

—–

مشکلاتی که یکی پس از دیگری از راه می‌رسند…

درباره مشکلات فیس‌ بوک و سال‌های بد آن در چند سال اخیر باید سراغ مشکلات متعدد این شرکت رفت. در یک مورد کاهش یک میلیون کاربر در سه‌ماهه آخر سال ۲۰۲۱ که اولین تجربه افت شرکت بود، به افزایش تعرفه اینترنت همراه در هند نسبت داده شد.

از آن طرف تعداد کاربران اروپایی شرکت نیز در سه‌ماهه اخیر کاهش یافت، یعنی بعد از خروج متا از روسیه. مشکل جدی دیگر شرکت، قوانین حریم خصوصی اپل است که در سال ۲۰۲۲ ده میلیارد دلار برای متا هزینه داشت، زیرا هدف‌گیری تبلیغات برای کاربران آیفون را دشوار کرد.

 فیس‌بوک پیش تر اعلام کرد ۱۵ درصد از کاهش اثربخشی تبلیغاتش را بازیافته است. همچنین اشاره کرد که احتمالاً بهتر از دیگران بتواند با قوانین فناوری جدید اروپا مواجه شود. مارک اشمولیک از موسسه برنشتاین می‌گوید شرکت‌هایی مثل متا «توانایی سوسک را در یافتن راه‌هایی دارند که کسب‌وکارشان مثل همیشه باشد».

کاهش محبوبیت فیس بوک، درس بزرگی را در حوزه برند دارد، آیا برندها به تغییرات نسلی و تغییر نیازهای مخاطبان خود توجه می‌کنند؟

فیس بوک و مخاطبانی که پا به سن گذاشته اند

اما یک واقعیت درباره فیس بوک این است که این شبکه اجتماعی بیش ۱۵ سال از حیات‌ش می‌گذرد و آیان توانسته برای نسل جدید مخاطبان خود جذابیت داشته باشد؟

مساله‌ای که درس بزرگی را در حوزه برند دارد، آیا برندها به تغییرات نسلی و تغییر نیازهای مخاطبان خود توجه می‌کنند؟

خیلی از تحلیل‌گران اعتقاد دارند، اگر بتوان بر این موانع غلبه کرد، افزایش سن مخاطبان فیس‌بوک غیرقابل خرید است. به نظر می‌رسد کاربران جوان کشورهای ثروتمند که بیشترین اهمیت را نزد حوزه تبلیغات دارند، رو به سوی دیگری کرده‌اند. همین سال پیش بود که شکست‌های فیس‌بوک در زمینه تعدیل محتوا از سوی فرانسس هوگن از مدیران پیشین فیس‌بوک فاش شد. افشاگری او دال بر این بود که مشارکت آمریکایی‌های جوان در این شبکه بسیار کاهش یافته است. همچنین ثبت‌نام حساب‌های کاربری زیر ۱۸ سال در پنج کشور پرکاربر فیس‌بوک، در عرض یک سال حدود یک‌چهارم کاهش یافته است.

—–

فیس‌ بوک

—–

این شبکه اجتماعی شهر ارواح می‌شوند؟

زوال بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی چگونه خواهد بود؟ آیا فیس‌بوک در آینده به شهر ارواح بدل خواهد شد؟

نه لزوماً. احتمال نمی‌رود کاربران جوان به فیس‌بوک مراجعه کنند تا کارهایی- شبکه‌سازی‌ای- را انجام دهند که با اپ‌هایی مثل اسنپ‌چت یا BeReal انجام می‌دهند. اما شبکه فقط بخشی از عملکرد رسانه اجتماعی است. مردم می‌خواهند از این شبکه‌ها استفاده کنند تا سرگرم شوند و خرید کنند. فیس‌بوک دیگر مکانی برای ارتباط اجتماعی نیست، اما ممکن است خود را به پلتفرمی برای دیگر فعالیت‌ها بدل سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *