وام بانکی در کشورهای دنیا و صنعت فینتک هنوز جذابیت بالایی برای مشتریان دارد. اما بد نیست بدانید انواع جدید وامهای بانکی چگونه در اختیار مشتریان قرار میگیرد.
وامهای جدید، براساس نیازهای به روز مشتریان و دارای ایدههای خلاقانه، یکی از زمینههای رشد نئوبانکها در کشورهای جهان است.
در واقع مفهوم وام هنوز برای مشتریان جذابیت دارد، خصوصا آنکه آنها بدانند، از بروکراسیهای رایج در ارائه وامهای بانکی خبری نیست. همین مساله باعث شده، بانکها با توسعه محصولات خود در حوزه ارائه وام بانکی بتوانند جذابیت بیشتری را برای مشتریان خود ایجاد کنند.
====
====
وام بانکی فردی
وامهای فردی یا فرد به فرد، نوعی وام است که افراد می توانند به جای بانک های سنتی از افراد یا سرمایه گذاران دیگر وام بگیرند. این نوع وامها هم اکنون در برخی کشورهای دنیا رونق دارد. به عنوان مثال یک سرمایهگذار بزرگ با همکاری بانک در یک مدل اقتصادی مشخص بین او و بانک اقدام به ارائه وام به برخی مشتریان میکند.
وام بانکی ۱۰۰ درصد آنلاین
بر پایه ارائه وامهای ۱۰۰ درصد آنلاین، هم اکنون حتی استارتآپهایی در کشورهای اروپایی و برخی کشورهای آسیایی نیز پایه گذاری شده است.
بسیاری از بانک ها اکنون وام هایی را ارائه می دهند که می توان آنها را به طور کامل آنلاین و بدون نیاز به مراجعه به شعبه فیزیکی درخواست کرد و پردازش کرد.
در واقع یکی از چالشهای دریافت وام بروکراسی اداری یا رفت و آمدهای ناشی از آن برای مشتریان است. ایده اصلی بانکداری دیجیتال بر این اصل بنا شده که مشتری بتواند بدون اینکه بخواهد برای کاری بانکی از نقطهای به نقطهی دیگر جابجا شوند، کارهای بانکی را پیش ببرند.
بر همین اساس، پرداخت وامها ۱۰۰ درصد آنلاین و بدون نیاز به مراجعه، هم اکنون در فضای فینتک و استارتاپ های بانکی رونق دارد.
====
===
وام بانکی سبز
وام های سبز وام هایی هستند که به طور خاص برای تامین مالی پروژه های سبز مانند نصب پنل های خورشیدی یا بهبود بهره وری انرژی طراحی شده اند.
در واقع این شکل از وامها بخشی از پروژههای مسئولیت اجتماعی بانکها را نیز شامل میشود. از طرف دیگر، باز باید رونق گرفتن این شکل از وامها محصولی از فضای فینتک و نئوبانکها دانست.
در اروپا چند نئو بانک با ایدههای محیطزیستی متولد شدند. آنها با ایدههایی از جمله کاهش مصرف کاغذ، کارت بانکی و… به ایدههایی مانند وامهای سبز هم رسیدند.
وام بانکی خرد
وام های خرد معمولا میتوان در فرهنگ ما تحت عنوان «پول دستی» از آن یاد کرد. این شکل از وامها معمولا در بانکداری شرکتی رواج دارد و عموما به استارتاپ ها یا کسب و کارهای کوچک ارائه می شوند تا به آنها کمک کند از شرایط بحرانی خارج شوند.
وام های دارای اثر اجتماعی
این شکل از وامهای پیش از این نیز در بانکداری سنتی وجود داشت. اما به تازگی سازوکارهای شفافتر و ابزارهای اندازه گیری دقیقتری دارد. وامهای دارای اثر اجتماعی، وام هایی هستند که به شرکت ها یا سازمان هایی داده می شوند که تأثیر اجتماعی یا زیست محیطی مثبت دارند.
البته نباید این شکل از وامهای بانکی را با فعالیتهای خیریه اشتباه گرفت. برای روشن شدن این مثال میتواند کمک کننده باشد. به عنوان مثال یک شرکت در حوزه تامین آب آشامیدنی سالم برای مناطق کمتر برخودار فعال است و با توجه به اینکه فعالیت این شرکت، علاوه بر اثرات اقتصادیش دارای اثرات اجتماعی مثبت است، میتواند با سیاستهای تشویقی وامهای بانکی برای پیشبرد کار خود دریافت کند.
وام بانکی اعتبار خرید
وامهای اعتبار خرید در واقع فرزندان لندتک هستند. لندتک سازوکار و پلتفرمی است که میان وامگیرنده و وامدهنده در بستر اینترنت شکل میگیرد و باعث سهولت در روند وامدهی میگردد. لندتک با پشتیبانی از انواع وام همچون وام مسکن، وام خودرو و یا اعتبار خرید کالا روند و شیوهای جدید را در فرایند وامدهی ایجاد کرده است.