برندهای شکست خورده، نوکیا، یاهو، زیراکس و کداک. برندهایی آشنا که امروز تنها اسمی از آنها باقی مانده، یا فعالیتشان به سمتی رفته که با گذشتهی آنها قابل مقایسه نیست. اما چرا این برندها شسکت خوردند و شکست آنها چه درسی به ما میدهد؟
۱. نوکیا رتبه اول برندهای شکست خورده
خیلی بعید از که سالهای ورود موبایل به ایران را به یاد داشته باشید و اسم برند نوکیا را به یاد نداشته باشید.
نوکیا (Nokia) از جمله برندهای شکست خورده درحوزه فناوری است. این شرکت در فنلاند آغاز به کار کرد و در اواخر دهه 1990 و 2000 میلادی، نوکیا شرکت پیشرو صنعت موبایل و گوشیهای همراه دنیا به شمار میرفت.
چرا نوکیا شسکت خورد؟
- نوکیا هیچ وقت روی مبحث نرمافزار تمرکز نکرد
- بیشتر به مباحث سختافزاری پرداخت
- این شرکت بیش از اندازه به قدرت برند خود اطمینان داشت
- در سال 2008 نوکیا درنهایت تصمیم گرفت که به رقابت با اندروید بپردازد؛ اما دیگر دیر شده بود
۲. یاهو
ورشکستگی یاهو درس بزرگی برای حوزه فناوری در دنیاست. همه ما ممکن است اولین ایمیلهایمان را در این فضا دریافت کرده باشیم، شرکت که تا سال ۲۰۰۵ غول بزرگی بود ، در یک قدمی خرید گوگل پیش رفت اما تصمیمات غلط این شرکت را به شکست رساند.
چرا یاهو شکست خورد؟
- بیتوجهی به اهمیت جستوجو در فضای آنلاین
- تمرکز بیش از حد به حوزه مدیا و سرچ
- بیتوجهی به ترندهای مصرف کننده
- عدم توجه به ارتقای سطح تجربه کاربردی
۳. کداک
داستان کداک کمی متفاوت ست، برندی خوشنام در حوزه عکاسی و فیلم در طول قرن بیستم که از رقابت با موبایل و تلفنهای هوشمند جا ماند.
چرا کداک شکست خورد؟
- عدم توجه به ارتقای سطح تجربه کاربردی
- برخی این شکست را با توجه به تغییر انقلابی فناوری طبیعی میدانند
- برخی اما میگویند: کداک انقلاب در حوزه عکاسی دیجیتال را نادیده گرفت
- عدم همکاری با برندهای تولید کننده گوشی هوشمند
۴. زیراکس
درباره عجیب بودن شکست زیراکس همین بس که این شرکت یکی از اولین مخترعان کامپیوترهای خانگی بود! اما آنها به تولید کامپیوترها به دلیل هزینه بالا نپرداختند و آینده خود را در همان دستگاههای کپی دیدند.
چرا زیراکس شکست خورد؟
- عدم توجه به تجربه کاربردی آن
- اصرار به تولید یک محصول
- بیتوجهی به ترندهای مصرف کننده