خرید اینترنتی چه سهمی از تراکنشهای بانکی دارند؟ شرکت شاپرک به عنوان نهاد ناظر بر شرکتهای فعال در حوزه پرداخت الکترونیک ( کارتخوانها، صفحات پرداخت اینترنتی و موبایلی) هر ماه گزارشهایی از وضعیت تراکنشها و اطلاعات این صنعت ارائه میدهد.
این گزارش تا حد زیادی وضعیت تراکنشها در حوزه پرداخت را مشخص میکند و در دل خود نکات جالبی از رفتارهای کاربران ایران در حوزه پرداخت دارد.
در این گزارش، به ۷ نکته درباره آخرین گزارش شاپرک در دی ماه ۱۴۰۱، میپردازیم.
۱. خرید اینترنتی چقدر استفاده میشود؟
تعداد ابزارهای پرداخت در کشور که تحت نظر شاپرک هستند در مجموع نسبت به آذر ماه رشد 49/1 درصدی را تجربه کردهاند که به نظر می رسد سبب این تغییر، افزایش 59/0 درصدی تعداد ابزار کارتخوان فروشگاهی است.
ابزارهای پذیرش اینترنتی در دی 1401 نسبت به آذر ماه رشد 35/14 درصدی را تجربه کردهاند و تعداد ابزار پذیرش موبایلی نیز در مدت مشابه با کاهش 27/0 -درصدی همراه بوده است.
۲. کارتخوانهای فروشگاهی حرف اول را میزنند
اما در میان سه ابزار پرداخت اینترنتی، پذیرش موبایلی و کارتخوان فروشگاهی، کدام یک براساس تعداد و مبلغ تراکنشها بیشتر مورد استقبال مردم هستند؟
براساس گزارش دی ماه ۱۴۰۱ شاپرک کارتخوانهای فروشگاهی هنوز هم حرف اول را در حوزه پرداخت میزنند.
نمودار پایین نشان میدهد، کارتخوانهای فروشگاهی با سهم بیش از ۹۱ درصدی، بیشترین تراکنش را در مقایسه با سایر ابزارهای پرداخت دارد.
۳. کارتخوان از نظر مبلغی و تراکنشی حرف اول را میزند
این نمودار نشان میدهد، در صنعت پرداخت ایران، کارتخوانهای فروشگاهی چه از نظر تعداد تراکنش و چه از نظر مبلغ تراکنشها، حرف اول را میزنند.
۴. تراکنشهای شاپرکی بیشتر برای خرید کالا و خدمات انجام میشود
تراکنش های صنعت پرداخت، همواره وابسته به خرید کالا و خدمات بوده و این موضوع براساس آنچه در این صنعت میگذرد، طبیعی به نظر میرسد.
۵. کدام استانها دارای بیشترین تعداد کارتخوان فروشگاهی فعال هستند؟
این شاخص، وابستگی بالایی به جمعیت هر استان و شاخصهای رفاه آن دارد. همانطور که در جدول زیر مشخص است، تهران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان و خوزستان دارای بیشترین تعداد کارتخوان فروشگاه فعال هستند.
۶. چه تعداد کارتخوان فروشگاهی در تمامی استانهای ایران وجود دارد؟
۷. دهکهای جمعیتی در ایران چگونه از ابزارهای پرداخت استفاده میکنند؟
یکی از نکات جالب در گزارشهای شاپرک، متوسط مبالغ هر دهک قیمتی خرید کالا و خدمات به ازای هر ابزار پذیرش پرداختی است.
اطلاعات جدول زیر نشان میدهد، متوسط مبلغ تراکنشهای خرید کالا و خدمات در دهک آخر قیمتی، در ابزار پذیرش اینترنتی بالاتر از ابزار کارتخوان فروشگاهی است و این نشان میدهد، ابزار پرداخت اینترنتی ابزار مورد علاقه دهکهای بالا در جامعه ایران است.