صورت حساب الکترونیک سامانه مودیان یکی از بحثهای داغ این روزهای فضای کسب و کار است. در این مطلب ما به مهمترین و اساسیترین پرسشها در این باره پرداختهایم.
براساس قانون جدید از این پس تمام مودیان مالیاتی موظف به ارسال فاکتور فروش در سامانه مودیان از طریق این سامانه هستند.
صورت حساب الکترونیک یا فاکتور الکترونیک چیست؟
حسب دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی، سه نوع صورتحساب پیش بینی شده است که عبارتند از:
✓ صورتسحاب الکترونیکی نوع اول، صورتحسابی است دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی با اطلاعات هویتی فروشنده و خریدار، کالا/خدمت فروش رفته و روش پرداخت آن؛
✓ صورتحساب الکترونیکی نوع دوم، صورتحسابی است دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی با اطلاعات هویتی فروشنده، کالا/خدمت فروش رفته، نحوه تسویه وجه صورتحساب و به صورت اختیاری اطلاعات هویتی خریدار؛
✓ صورتحساب الکترونیکی نوع سوم، رسید پرداخت وجه صادره از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه الکترونیکی پرداخت دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که حسب مقررات اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور، به عنوان پایانه فروشگاهی فروشنده پذیرفته شده است.
صورت حساب الکترونیک نوع اول و دوم چه تفاوتهایی باهم دارند؟
تفاوت صورتحساب الکترونیکی نوع اول و دوم در ضرورت درج اطلاعات خریدار است. در معاملات فعالان اقتصادی با یکدیگر (B2B) که درج اطلاعات کامل خریدار الزامی است، صورتحساب الکترونیکی باید از نوع اول صادر شود. درصورتحساب الکترونیکی نوع دوم (فروش به مصرف کننده نهایی) درج اطلاعات خریدار در صورتحساب الکترونیکی ضروری نیست.
روش ارسال صورت حساب الکترونیک چیست؟
✓ ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی به صورت مستقیم توسط مودی؛
✓ ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط شرکت معتمد – با کلید مودی؛
✓ ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط شرکت معتمد – با کلید شرکت معتمد؛
✓ ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط سامانه های دولتی.
شناسه 22 رقمی چیست؟
شناسهای است 22 کاراکتری، که در پایانه فروشگاهی به صورت منحصر به فرد تولید و به هر صورتحساب الکترونیکی تخصیص داده میشود. جزئیات آن در سند ‘قالب شناسه یکتای حافظه مالیاتی و شماره منحصر به فرد مالیاتی ‘در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور در بخش پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آییننامهها و دستورالعملها قابل بهرهبرداری است.
چگونه کد شناسه یکتا داشته باشیم؟
✓ ورود به کارپوشه در سامانه مودیان؛
✓ ورود به بخش عضویت؛
✓ انتخاب گزینه درخواست شناسه یکتای حافظه مالیاتی؛
✓ تعیین نحوه ارسال صورتحساب؛
✓ تعیین کلید عمومی (در صورت الزام)؛
✓ تعیین شعب مرتبط با شناسه یکتا؛
✓ تخصیص ابزار پرداخت با شناسه یکتا(اختیاری)؛
✓ ثبت اطلاعات حافظه مالیاتی و پایانه فروشگاهی(اختیاری)؛
✓ مشاهده اطلاعات ثبت شده و تایید آن.
برای صدور صورت حساب الکترونیک نیاز به چه اقداماتی داریم؟
✓ ثبت نام در نظام مالیاتی به نشانی register.tax.gov.ir؛
✓ ثبت نام (اشخاص حقیقی فاقد ثبت نام)از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir؛
✓ دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی:
⬤ ورود به کارپوشه اختصاصی از طریق نشانی tp.tax.gov.ir یا نشانی my.tax.gov.ir؛
⬤ انتخاب پرونده مالیاتی؛
⬤ انتخاب بخش عضویت،تکمیل اطلاعات و دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی در کارپوشه.
✓ استفاده از پایانه فروشگاهی مطابق استاندارد های اعلامی توسط سازمان امور مالیاتی کشور بارگذاری شده در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور؛
✓ صدور صورتحساب الکترونیکی از طریق پایانه فروشگاهی؛
✓ ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان.