همه ما ممکن در مقطعی از دورههای کاری خود با مدیران مواجه شویم، که از هیچ تلاشی برای سرکوب انگیزههای ما دریغ نکنند. آنها راه رسیدن به اهداف مسدود میکنند.
اصطلاح مدیرهای سمی، به افرادی اطلاق میشود که حضور آنها در یک سمت شغلی، مانع از توسعه کارها و رسیدن به اهداف مورد نظر یک سازمان میشود.
این مدیران عموما با روابط غیر شفاف، توصیههای غیر حرفهای یا عدم نظارت سایر مدیران بالا دستی، به سمتهای مدیریتی میرسند.
ما در یک ضربالمثل فارسی میگوییم « ادب از که آموختی؟ از بیادبان». پس مرور ویژگیهای مدیرهای سمی میتواند برای ما مفید فایده باشد.
در نظر داشته باشید؛ مدیران صرفا باعث تخریب روحیه همکاران خود نمیشوند، بلکه مدیریت سمی آنها باعث میشود مسیر یک شرکت یا یک برند به سمت موفقیت و رسیدن به اهداف، منحرف شود.
===/
مدیران سمی چه ویژگیهایی دارند؟
1. ضعف در مدیریت
این مورد شاید اصلیترین ویژگی آنها باشد. ممکن است آنها ناتوانی در برنامهریزی، تنظیم اولویتها، و نظارت بر پیشرفت کارمندان را داشته باشند.
2. عدم ارتباط و همکاری
مدیران بد ممکن است نتوانند روابط موثری با کارمندان و همکاران خود برقرار کنند. عدم قدرت در ایجاد تعاملات سازنده و همکاری میتواند به تغییرات منفی در فرهنگ سازمانی منجر شود.
3. نگرانی از توسعه کارکنان
مدیران سمی معمولاً از توسعه حرفهای و رشد کارکنان بیاهمیت میدانند و کارکنان را به تنهایی برای حل مسائل و یادگیری رها میکنند.
4. عدم قدرت تصمیمگیری
ممکن است مدیران بد نتوانند تصمیمات صحیحی را درباره مسائل مهم بگیرند و در نتیجه سازمان را به سمت عدم پیشرفت سوق دهند.
5. تعاملات نامناسب
مدیران بد ممکن است در تعاملات خود با کارمندان، سرکشی کنند، فشار و استرس اضافی ایجاد کنند و در کل احساس غیرقابل اعتمادی را به کارکنان واگذار کنند.
===
===
اما با چه روشهایی تبدیل به مدیری موفق شویم؟
مدیریت یک مهارت گسترده است و به هماهنگی میان مدیریت مشخصه های فردی و روش های بهترین عملکرد می انجامد. برخی از روش های مهم برای تبدیل شدن به یک مدیر خوب عبارتند از:
1. ارتباطات فعال
برقراری ارتباطات موثر با تیمتان، شنیدن منظم مشکلات آنها و راه حل های پیشنهادی را بررسی کنید و بازخورد دهید.
2. هدفگذاری مشترک
برای دستیابی به نتایج عالی، هدف های مشترک را برای تیمتان تعیین کنید و آنها را در راستای آنچه که مورد انتظار است هدایت کنید.
3. ایجاد یک محیط کار سالم
رعایت احترام، تشویق همکاری و پشتیبانی از رشد و توسعه فردی اعضای تیم را بررسی کنید.
4. مدیریت زمان
تخصیص منابع و زمان به طور هوشمندانه، برنامه ریزی و سازماندهی وظایف را به منظور بهره وری بیشتر انجام دهید.
5. رهبری تیم
به عنوان نقطه مرجع برای تیمتان عمل کنید، الهام بخش باشید و در تصمیم گیری ها مشارکت کنید و همکارانتان را قدردانی کنید.
6. توانمندسازی تیم
فرصت ها و بازخوردهای لازم برای یادگیری و رشد فردی و حرفه ای اعضای تیمتان فراهم کنید.
۷. پیوسته در معرض آموزش باشید
یکی از اشتباههای رایج در حوزه مدیریت این است که معمولا مدیران پس از رسیدن به یک سمت، راه آموزش را بر خود میبندند و احساس میکنند دیگر نیازی به دریافت آموزش ندارند. این درحالی است که مدیران باید بیش از سایرین راه آموزش مهارتهای جدید را به روی خود باز نگه دارند.
۸. مشاور پذیر باشید
دریافت مشاوره از متخصصان میتواند تا حد زیادی برای مدیران دارای فواید متعدد باشد. معمولا مدیران که مشاور پذیر هستند و برای دریافت ایدههای نو زمان میگذارند از شانس موفقیت بالایی برخودار هستند.
۹. فضای طبقاتی در محل کار نداشته باشید
بخش زیادی از مدیران موافق، ناهار خود را در سالنهای غذا خوری یا در میان همکاران خود میخورند. نداشتن فضای طبقاتی و تبدیل کردن همکاران به گروه کارمندان، مدیران و.. و رفتارهای تبعیض آمیز با آنها نمیتواند موفقیت یک مدیر در یک محیط کارها