پرداخت الکترونیک چگونه به محیط‌زیست کمک می‌کند؟

زمان مطالعه: 2 دقیقه

پرداخت الکترونیک تا چه اندازه اثرات مثبتی در حفاظت از محیط زیست دارد؟ می‌دانید با پرداخت الکترونیک تا چه میزان باعث کاهش مصرف کاغذ و کاغذبازی می‌شوید؟

یکی از اصلی‌ترین کمک‌های پرداخت الکترونیک، کاهش استفاده از کاغذ است. اثری که شاید در این سال‌ها بیشتر با آن مواجه شده‌ایم.


تصور کنید اگر مانند قدیم می‌خواستید پولی را از حساب خود به دیگر حساب‌های افراد جابجا کنید، باید به صورت حضوری در شعب بانک حاضر می‌شدید، با برگه‌های کاغذی نوبت می‌گرفتید، از متصدی شعبه بانک، فرم انتقال وجه چند برگی دریافت می‌کردید، متصدی بانک به شما فیش واریز را ارائه می‌کرد و برگه‌هایی نیز به عنوان سند در بانک بایگانی می‌کرد و در این چرخه کاغذ‌های بسیار زیادی مصرف می‌شد.

حالا تصور کنید، پرداخت الکترونیک و اینترنت بانک‌ها همه این چرخه مخرب را با کمک فناوری به نفع محیط‌زیست تغییر داده است.

====

چرا پرداخت الکترونیک به محیط‌زیست کمک می‌کند؟ مدل آمریکایی

نتیجه یک بررسی در کشور آمریکا نشان می‌دهد، در دهه گذشته بیش از ۲.۳ میلیارد برگ چک در سال توزیع و کارسازی می‌شد. در همان سال طبق بررسی‌های دانشگاهی برای تامین کاغذ این برگه‌های چک سالانه بیش از ۴۵۵ هزار درخت باید قطع شود.
حالا تصور کنید فرآیند‌های چک‌ الکترونیک، چگونه می‌تواند مانع از قطع این حجم از درختان شود.

======

پرداخت الکترونیک

=====

پرداخت الکترونیک یک حساب سرانگشتی

چقدر درخت باید قطع شود تا کاغذ‌ کافی برای کاغذ‌بازی‌ها در بانکداری سنتی تامین شود. به این محاسبه توجه کنید.

به طور تقریبی از ۲۴ درخت، ۴ تن چوب بدست می آید. به معنای آن است که از هر ۲۴ درخت، ۸۳۳۳ برگه تامین می‌شود. آمار دیگری نشان می دهد در کشور ایران، سالانه حدود ۳۷۰ هزار تن کاغذ مصرف می شود که تنها ۱۰۰ هزار تن از آن در داخل کشور تولید می‌شود و ۲۷۰ هزار تن آن توسط واردات تامین می گردد. این آمار نشان می‌دهد اگر تراکنش‌های میلیونی حال حاضر در ایران قرار بود با کاغذ‌بازی‌های سنتی انجام شود، چقدر محیط‌زیست در ایران آسیب‌های بیشتری را متوجه می‌شد.

با تن‌خواه کارت بانک ایران زمین آشنا شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *